زهرا خاجی؛ مهدی فکور؛ سعید شاخصی
چکیده
طراحی سازههای فضایی باید با دقت انجام شود، زیرا که کوچکترین اهمالی در طراحی و ساخت فضاپیما باعث خسارتهای مالی سنگینی میشود. بوردهای الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین اجزای سیستمهای الکترونیکی در هر عملیات، باید به گونهای طراحی و ساخته شوند که تحت بارهای وارده بتوانند همچنان به عملکرد خود ادامه دهند. سطوح قوی ارتعاشات تصادفی ...
بیشتر
طراحی سازههای فضایی باید با دقت انجام شود، زیرا که کوچکترین اهمالی در طراحی و ساخت فضاپیما باعث خسارتهای مالی سنگینی میشود. بوردهای الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین اجزای سیستمهای الکترونیکی در هر عملیات، باید به گونهای طراحی و ساخته شوند که تحت بارهای وارده بتوانند همچنان به عملکرد خود ادامه دهند. سطوح قوی ارتعاشات تصادفی که تجهیزات فضایی در معرض آن قرار میگیرند، میتواند سبب خسارت در بوردهای الکترونیکی و شکست شود. میدان ارتعاشات تصادفی که بر روی بورد الکترونیک اعمال میشود را میتوان با بارگذاری مود ترکیبی I/II مدل کرد. واماندگی و شکست جعبههای الکترونیکی اغلب به علت ترک خوردگی در اتصال بین بورد الکترونیکی و لحیم تحت بارگذاری مود ترکیبی I/II رخ میدهد. در این تحقیق معیار شکست جدیدی برمبنای حداکثر تنش مماسی برای پیشبینی شکست در ترک سطحی بین بورد الکترونیکی و لحیم ارائه میشود. بر مبنای این معیار جهت و لحظه شروع رشد ترک برای ترک سطحی بین دو ماده ایزوتروپیک و اورتوتروپیک پیشبینی میشود. به این ترتیب، منحنی حد شکست را میتوان ترسیم کرد. با مقایسه معیار ارائه شده با دادههای تجربی موجود در مراجع میتوان دریافت که معیار ارائه شده اعتبار کافی برای ارزیابی پیشبینی شکست در ترکهای سطحی بین دو ماده ایزوتروپیک و اورتوتروپیک را داراست.
سازه
محمدرضا علیجانی نرگسی؛ حسن حدادپور؛ سعید شاخصی
چکیده
یکی از مسائل بحرانی در عملیات سرویسدهی به ماهوارههایی که در مدار قرار گرفتهاند، ایجاد یک مکانیزم پهلوگیری امن و قابل اعتماد است. در این مقاله رفتار دینامیکی یک پین انعطافپذیر در مکانیزم پهلوگیری مرکزی ماهوارهها بررسی شده و نیز با استفاده از توانمندیهای نرم افزار آدامز شبیهسازی انجام شده است. به این ترتیب که ابتدا یک ...
بیشتر
یکی از مسائل بحرانی در عملیات سرویسدهی به ماهوارههایی که در مدار قرار گرفتهاند، ایجاد یک مکانیزم پهلوگیری امن و قابل اعتماد است. در این مقاله رفتار دینامیکی یک پین انعطافپذیر در مکانیزم پهلوگیری مرکزی ماهوارهها بررسی شده و نیز با استفاده از توانمندیهای نرم افزار آدامز شبیهسازی انجام شده است. به این ترتیب که ابتدا یک مدل سهبعدی برای عملیات پهلوگیری دو ماهواره با فرض تیر یکسر درگیر انعطافپذیر به عنوان جاذب شوک، ایجاد شده و در مرحله بعد، مساله برخورد بررسی شده است. نتایج شبیهسازی از هماهنگی مناسبی با نتایج تئوری و تجربی مشابه برخوردار است. در نهایت، علاوه بر حل مساله به صورت سهبعدی و بررسی پدیده ضربه بین دو ماهواره و نیروی اعمال شده در حین آن، اثر پارامترهایی نظیر نوع اتصال بین تیر و جرم متمرکز و همینطور اتصال بین ناحیه مخروطی و بدنه ماهواره هدف، بررسی شدهاند. نتایج این بررسیها نشان میدهد که دوران گوی نسبت به پین مخصوصا در راستای رُل، نیروی ضربه بین دو ماهواره را کاهش میدهد. همچنین متحرک بودن گوی سرعت ماهواره هدف و نیز سرعت زاویهای آن را بعد از برخورد به میزان کمتری افزایش داده و بدین وسیله احتمال اتصال موفق ماهوارهها را افزایش میدهد. از طرفی، حرکت ناحیه مخروطی نسبت به ماهواره هدف نیز یکی از عواملی است که بیشینه نیروی برخورد دو ماهواره را کاهش داده و در نتیجه، شوک حاصل از برخورد روی سازه دو ماهواره را کاهش میدهد و شانس پهلوگیری موفق افزایش مییابد